12-Snabba Frågor till: Mikael ”Mio” Emmertz

Mikael ”Mio” Emmertz är en galet duktig metare som har otaliga megafiskar på sitt konto, läs bara svaret på fråga 1… Helt enkelt ännu av dessa fantomer som vi har inom det svenska specimenmetet! Vi på Swedish Anglers blev riktigt glada när Mio tackade ja till att ställa upp för här finns det många minnen, tankar och teorier. Och vilka bilder! 
Nu får det vara sluttjatat från oss och istället är det dags för er att få läsa Mios svar.

Mio_Karp
Karp 30,2 kg

1. Vilken av dina “bästa” fiskar var svårast att fånga?
Jag har några fiskar jag fått kämpa för att dom skulle hamna i min håv men den jag nog varit mest frustrerad över är en Gädda på 13,37 kg jag fick i våras. Inte min största men nog den jag fått kämpa mest för.  En dag i början av februari fick jag ett hugg på min mört. Vid landningen av den Gäddan så händer det som inte får hända. Främre kroken fastnar mitt i håven. Gäddan slår sig loss och tackar för besöket med att spy upp en 2 kg gädda i håven. Var helt knäckt efter detta men visste ju var hon bodde. Många gånger jagade jag henne den närmaste 1,5 månaden men hon vägrade visa sig. Sista lördagen i mars hade jag redan innan bestämt mig för att det var sista Gäddpasset för denna vintern. Leken var på G. Landade ett par mindre fiskar under dagen men annars lugnt. Kl 16 när dagen och gäddsäsongen i princip är slut så kommer ett våldsamt hugg. Jag vet ju vem som bodde där och visste direkt vem som högg. Var så sjukt glad för denna Gädda.

2. Vem är/var din förebild inom det svenska metet/sportfisket?
Har nog egentligen ingen riktig förebild. Jag har alltid gått min egen väg inom fisket men viss inspiration fick man ju av Arne Broman när han drog igång det moderna metet i vårt Land. Annars är det nog mina söner Johan och Martin. Jag lärde dom när dom var små men oj vad jag lärt mig av dom de sista åren.

3. Drömmar har vi ju alla och oftast många, men vad är din dröm inom metet/fisket i Sverige? Motivera
Är det att fånga en specifik art över en viss vikt? Besöka ett visst vatten?
Lite svårt att välja men tror nog att en mört runt 1,5 kg hade slagit allt annat. Jag har alltid varit väldigt svag för stora mörtar. Man förknippar ju ofta mört som väldigt små och när man får se en mört på över 40 cm med sina röda fenor så är det majestätiskt.  Har tagit några runt kilot och tittar ofta på dessa foton. Inte långt efter kommer nog en Gädda på 20 kg.

Mio_Mört
Mört 880 gram

4. Förutom fiske, vad har du för hobbies?
Fiske, fiske, och fiske!

5. Om du kunde färdas bakåt i tiden, vilket vatten skulle du fiska i och vilket år?
1989 eller 90 så upptäckte jag och en kompis en damm med stora Mörtar i. Första kvällen/natten gav oss 13 Mörtar över 8 hg med 2 över kilot. Jag skulle verkligen vilja spola tillbaka tiden och göra om o göra rätt. Vi förvaltade tyvärr detta på ett väldigt dåligt sätt och redan året efter var detta fisket i princip slut. Har märkt på andra ställen också att stora Mörtar är otroligt känsliga.

Mio_Gädda
Gäddan på 13,37 kg som nämndes i svaret på fråga 1

6. Vilken artikel i en fisketidning genom tiderna har gett dig mest gåshud?
Manfred Isbergs artikel i fiskefeber om å-karpar för några år sedan.

7. Vilken är den största fisken du tappat vid någon av dina fiskeresor? (Störst som störst exemplar för en specifik art)
Tror nog att det var en färna i den legendariska Svartån. Var på ett riktigt ogästvänligt ställe med mycket snår framför mig. Lyckades pilla ut en riktigt sur ostbit några meter nedströms. Färnahugget kom men jag missade den. Ut igen och det tog inte lång tid innan den tugga i sig min ostbit igen. En våldsam fight började nu.
Under fighten försökte jag få fram håven i rätt läge men jag fick inte ordning på det. Den fastnade bland annat i en gren. När färnan var helt slut så hade jag huvudet på den ovanför vattenytan precis under spötoppen. PANIK!
Jag fick inte dit håven och kroken satt inte bra. Plötsligt rörde den på sig och kroken släppte. Fisken gled långsamt ned i vattnet o försvann.
Får aldrig veta hur stor den var men den var över 3 kg med all säkerhet.

8. Vad är det mest pinsamma som hänt dig under en fiskeresa?
Kommer inte riktigt ihåg om det finns något riktigt smarrigt men har stått helt naken och drillat karp då det inte fanns torra kläder.

9. Om du skulle få möjligheten att meta varsomhelst i världen i en vecka MEN du får enbart fiska efter en art den veckan. Vart skulle du åka och vilken art skulle det bli och varför?
Skulle verkligen vilja fiska Karp i någon av de stora sjöarna i Europa typ Balatonsjön i Ungern eller Lago di Bolsena i Italien. Säkerligen hur svårt som helst men wow vilken utmaning.

10. När ditt fiskeliv summeras, vilken låt väljer du som soundtrack?
Just can’t get enough med Black Eyed Peas.

11. Vilken fångst genom tiderna i Sverige skulle du velat ha bevittnat, och varför?
Utan tvekan det nya Gäddrekordet. Från hugg till tillbakasläpp Så galet det måste varit. Vilken jäkla fisk!

12. Tycker du att dessa så kallade supervatten som ofta innehåller långt större fiskar av specifik art än resten av landet är en tillgång, eller en förbannelse?
Jag är lite delad i den frågan. Visst är det kul med jättefiskar men samtidigt så är jag lite emot det här med uppmatning av fiskar. Det är ju inget snack utan att det blir på det viset när folk sitter tätt runt dammar o sjöar o mäskar hela tiden men samtidigt så är det riktigt läckert med stora fiskar. Men klart det är en tillgång.
Rudorna i Ursjön hade ju inte blivit så stora om där inte kom i mat.
Sveriges coolaste vatten

Mio_Ruda_1
Ruda 2640 gram

Vi på Swedish Anglers tackar Mio för svaren!

Kommentera

