12-Snabba Frågor till: Anders Lundmark

Anders Lundmark är ägaren av Karpfiskebutiken som förser många metare i Sverige med godsaker till både fiskarna som fiskaren! Men Anders är även en riktigt duktig karpmetare och har fångat många fina fiskar, kolla bara in bilderna! Och som vissa säkert redan vet så lyckades han även med det magiska att fånga en svensk karp över 30 kilo för ett tag sedan, helt galet!
Stort grattis säger vi på Swedish Anglers såklart.

Nu är det dags att bjuda er på Anders 13 svar…
(Ja vi var såklart tvungna att lägga till en extra fråga om monsterkarpen)

IMG_3011

1. Vilken av dina “bästa” fiskar var svårast att fånga?
Det var nog min första ”riktiga” karp som vägde in på strax över 6 kilo. Med riktiga menar jag inte de man fångat i små dammar på golfbanan utan i en svensk sjö.
Det tog mig ca 1,5 år sedan satt den där. Jag kände inte någon som fiskade karp utan jag experimenterade mig fram tills det gav resultat. Det svåra med just den fångsten var ju att tillgången till information var väldigt begränsad. Idag kan man få bra tips på Facebook, Youtube m.m. vilket underlättar mycket när man ska komma igång med sitt fiske.

2. Vem är/var din förebild inom det svenska metet/sportfisket?
Tror egentligen inte att jag har någon direkt förebild, men har blivit inspirerad av många fiskare under årets lopp. Bengt Öste och ”Visst nappar det” växte man upp med på Tv och har nog varit en stor anledning till att jag har fisket som hobby idag.

3. Drömmar har vi ju alla och oftast många, men vad är din dröm inom metet/fisket i Sverige? Motivera
Är det att fånga en specifik art över en viss vikt? Besöka ett visst vatten?
Min dröm är inte så mycket att fånga en viss vikt på en specifik art utan min dröm är nog att bygga upp ett eller flera vatten som jag själv och många med mig kan ha nytta och nöje av i framtiden.

4. Förutom fiske, vad har du för hobbies?
Inte så många då fisket tar mycket av tiden utöver familj och jobb.
Gillar dock att stå vid grillen och har en hel arsenal av grillar hemma som jag försöker mig på att använda så ofta jag kan.

5. Om du kunde färdas bakåt i tiden, vilket vatten skulle du fiska i och vilket år?
Jag skulle gärna färdas tillbaka till tiden då min pappa fortfarande levde och uppleva ett sista fiske med honom i sjön Immeln i Skåne.

IMG_3009

6. Vilken artikel i en fisketidning genom tiderna har gett dig mest gåshud?
Den artikel jag skulle säga på rak arm är en artikel i Fiskejournalen från 1999 där Ola Hansson och Louise Eldor satt med varsin 20 kg+ karp från Store Damm.
Detta inspirerade mig till att börja fiska karp.

7. Vilken är den största fisken du tappat vid någon av dina fiskeresor? (Störst som störst exemplar för en specifik art)
Skulle nog vara den karp som klev av efter att jag och en vän var i Italien och fiskade förra hösten. Vi fick napp samtidigt på varsin sida av en udde var på hans karp rundar udden och simmar över och sen under min fiskelina. Han ger slaklina medan jag drillar typ båda fiskarna ett tag. Jag får syn på båda fiskarna och den ena ser kolossalt stor ut, men den släpper och jag står där utan fisk. Han fick däremot upp sin och var ett nytt PB för honom på runt 24 kg. Då undrar man ju vad den ”stora” vägde?!

8. Vad är det mest pinsamma som hänt dig under en fiskeresa?
Vet egentligen inte, men är nog från när jag var i de yngre tonåren och var ute med min scanot (kanot med motor) och trollade efter gädda. Två snygga tjejer i en kanot stannade mig och frågade var det var bäst och campa någonstans. Jag stannade motorn och svarade dom men när jag sen skulle dra igång min lilla 4hk motor fick jag inte igång den utan stod där och drog o drog och tjejerna satt och fnissade och tittade på.
På den tiden som finnig tonåring var det duktigt pinsamt. De blev nog inte så imponerade.  

9. Om du skulle få möjligheten att meta varsomhelst i världen i en vecka MEN du får enbart fiska efter en art den veckan. Vart skulle du åka och vilken art skulle det bli och varför?
En vecka i Store Damm efter karp hade inte varit fel.

10. När ditt fiskeliv summeras, vilken låt väljer du som soundtrack?
Ace of Spades – Motörhead

11. Vilken fångst genom tiderna i Sverige skulle du velat ha bevittnat, och varför?Den fångst jag helst hade velat vara med och uppleva är nog när en kompis till mig som efter cirka 80 nätters fiske äntligen lyckades få den drömfisk han jagat under lång tid. En fjällis på 19,1 kg i en svensk stor skogsjö. Det är en härlig känsla att få vara med när vänner får fina fiskar och att vara med och dela glädjen är nästan lika roligt som att få dom själv.

12. Tycker du att dessa så kallade supervatten som ofta innehåller långt större fiskar av specifik art än resten av landet är en tillgång, eller en förbannelse?
Då jag själv aldrig sett fiske som en tävling i vem som fångar störst eller mest är det enligt mig en stor tillgång för svenskt fiske. Personerna bakom dessa vatten har lagt ner oerhört mycket tid och resurser för att skapa dessa vatten och ofta väljer man att bygga dessa vatten där förutsättningarna är som bäst för att fisken skall växa och må så bra som möjligt. För mig som älskar karpfiske är det fantastiskt roligt att se dessa ”monsterfiskar” även i Sverige.

IMG_3013

13. Vi måste ju såklart fråga om monsterkarpen du fångade nyligen! Berätta lite mer om fångsten om du kan?
För er som är nyfikna på detta kommer det ett reportage i nästa nummer av Fiskefeber som ges ut i slutet av oktober. Kan ju säga att det tog ett tag innan man förstod vad som låg på avkrokningsmattan, men känslan är ju obeskrivlig när man väl insåg hur stor den verkligen var.

IMG_3012

Vi tackar Anders för svaren och säger ännu ett grattis till en magisk fisk! 
Glöm inte  heller att kika in på Karpfiskebutikens hemsida.

 

Kommentera

